A kurzusról
A sajátélmény alapú képzés célja a RIDE (Robotics for the Inclusive Development of Atypical and Typical Children) módszerben rejlő lehetőségek megismertetése, és a tanárok felkészítése a módszer alkalmazására.
Az Európa-szerte folyamatosan bővülő mértékben alkalmazott RIDE módszer ötvözi az inklúzív pedagógia elveit, az oktatási robotok használatát és a digitális történetmesélést.
A kurzus tartalma
A RIDE módszert az Abacusan Stúdió szakembereinek kezdeményezésére és koordinálásában, az Erasmus+ program támogatásával dolgozták ki 6 ország szakemberei.
A módszer a projekt módszerre, a robotikára és a digitális történetmesélésre épít: a gyerekek irodalmi művek részleteit dolgozzák föl. A szöveg szereplőit robot figurák építésével és programozásával keltik életre, a jelenetek így egy „digitális bábszínház” formájában elevenednek meg.
A RIDE módszer olyan pedagógiai környezetet teremt, amelyben a különböző fejlesztési igényű gyerekek vegyes csoportokban dolgoznak, miközben egyéni tanulási utakat bejárva, személyre szabott fejlesztést kapnak. Erre a csoporton belüli munkamegosztás és a differenciálást segítő feladatok nyújtanak lehetőséget.
A projekt folyamatba ágyazott egyéni fejlesztés támogatása érinti a szövegértést, a finommotorikát, a téri orientációt, a figyelem koncentrációt, az algoritmikus gondolkodást, a szociális és létkompetenciákat, a nyelvi tudatosságot és kommunikációt, de szolgálhatja a tehetséggondozást, a kreativitás fejlesztést vagy a tantárgyi koncentrációt is.
A kidolgozott eszközcsomag feladatlapokkal, ötletekkel, részletes, moduláris tanári útmutatókkal segíti a módszer alkalmazását – ez nagyfokú önállóságot biztosít a pedagógusnak és a gyerekeknek is. A gyerekek esetében az önszabályozott tanulást és a csoportmunkát támogatja, a pedagógusoknak nagy mozgásteret ad a differenciált feladatválasztásban.
Az 5 órásra tervezett modulok alkalmazhatók önálló projektekként, de beépíthetők más tantárgyi órák tananyagába is. Alkalmasak IT/digitális kultúra órákon történő feldolgozásra, a fejlesztő órákon vagy könyvtári/múzeumi foglalkozásokon.
A RIDE pedagógiai eszközcsomag és módszertan 10 nyelven érhető el (angol, magyar, spanyol, francia, német, olasz, román, szlovák, ukrán, török), a gyerekek kompetenciáinak fejlődését 3 egyetem szakemberei erősítették meg méréseikkel.
Tanulási célok
A képzés célja a résztvevők felkészítése a RIDE módszertan alkalmazására napi tanítási gyakorlatukban, amely kiválóan alkalmas arra, hogy a pedagógus integrált osztályban, egy időben, egy helyen, egyazon tananyagot az egyes gyerekek fejlesztési igényeinek megfelelően, további személy bevonása nélkül, differenciáltan taníthassa meg.
A képzés résztvevői
- Megismerik az inklúzív oktatás gyakorlati megvalósításának lehetőségeit
- Megismerkednek az ArTeC robotok építésével és programozásával
- Részletesen megismerik a RIDE módszertant, a tanulói feladatlapok és a tanári útmutatók használatát
- Megismerkednek a RIDE módszer által érintett fejlesztési igényekkel és lehetőségekkel
- Megismerik vagy elmélyítik ismereteiket a projekt alapú oktatásban rejlő lehetőségeket, kiemelten a soft skillek fejlesztését illetően
- Elsajátítják a RIDE módszerre épülő, saját tananyag készítés lehetőségeit
- Tapasztalatot szereznek a RIDE modulok megvalósítását és iskolai alkalmazását illetően
- Megismerik a RIDE módszer alkalmazásának nemzetközi tapasztalatait
- Bekapcsolódnak a RIDE módszert alkalmazók nemzetközi közösségébe, a tapasztalat- és tudás megosztás céljából
Módszertan és értékelés
Sajátélmény alapú képzés, amelyet az Abacusan Stúdió szakemberei – a módszer kidolgozói, gyakorlott trénerek – tartanak.
A módszert bármely szakos pedagógus – tanító, nyelv-, magyar-, történelem-, természettudományos tárgyak, könyvtár- vagy múzeumpedagógus – alkalmazni tudja az informatika / digitális kultúra tanáron és fejlesztő pedagóguson túlmenőleg.
Nem előfeltétele a képzésnek robotika vagy programozás előismeret. A képzés az inklúzió és a robotprogramozás alapjaitól a RIDE módszer alkalmazásáig építi fel a résztvevők tudását gyakorlati feladatok és interaktív előadások sorozatán keresztül.
A robotok programozása Scratch alapú programozási környezetben történik. A garfikus programozási felület a kezdőknek is sikerélményt, könnyű, gyors tanulást tesz lehetővé.
Tematika:
- nap
- Ismerkedés, csapatépítés
- Bevezetés a RIDE módszertanba
- Bevezetés az ArTeC robotok építésébe és Scratch alapú programozásába I. (építés, DC-motorok, LED, Buzzer, Touch sensor)
- nap
- Bevezetés az ArTeC robotok építésébe és programozásába II. (IR Photoreflector, Sound sensor, Light sensor)
- Az inklúzív oktatás alapjai és megvalósulásának lehetőségei a pedagógiai gyakorlatban
- A RIDE tananyagok által lefedett fejlesztési területek
- nap
- Bevezetés az ArTeC robotok építésébe és programozásába III. (servo motor, Akcelerométer)
- A RIDE pedagógiai eszközcsomag részletes megismerése
- nap
- RIDE módszertanú foglalkozás megtekintése
- A látottak elemzése, megvitatása
- nap
- Műhelymunka – egy RIDE modul feldolgozása csoportmunkában
- Műhelymunkák közös értékelése
- A műhelymunka tapasztalatainak összegzése
- nap
- Saját tananyag készítése a RIDE módszertan alapján
- A RIDE módszer nemzetközi alkalmazásának tapasztalatai
- A RIDE módszer alkalmazásának lehetőségei a résztvevők pedagógiai gyakorlatában
- Értékelés, zárás, tanúsítványok átvétele
Nyelv
magyar
Célcsoportba tartozó gyermekek ISCED besorolása
ISCED1
ISCED2
Kiknek ajánljuk
- Tanítóknak, tanároknak
- Fejlesztő pedagógusoknak
- Informatika munkaközösség vezetőknek
- Könyvtárosoknak
- Szaktanácsadóknak
- Tehetségfejlesztőknek
- Iskolavezetőknek
- Munkaközösség vezetőknek
- Tanárképzőknek
Kapcsolódó tantárgyak
- Irodalom
- Olvasás
- Nyelvek
- Történelem
Előzetes ismeretek
- Alapvető digitális eszközhasználati ismeretek
- A képzés nem igényel előzetes programozási vagy robotika ismereteket
A csomag tartalma
- Tanfolyami képzés (6 nap, 5 óra/nap)
- Eszközök és felszerelések (robotok, laptopok)
- Nyomtatott tanfolyami tananyag, letölthető tananyagok a tanultak alkalmazásához
- Iskolalátogatás (szervezés, utaztatás)
- Kávészünetek (kávé. tea, aprósütemény)
- Részvételi igazolás, Europass, dokumentálás
- Egy alkalommal városnézés / kulturális program (időjárástól függően, 3 óra hosszú program)
Tanulással törtött idő
6 nap (30 óra)
A képzés költsége
570 €
Értékelés, tanúsítvány kiadásának feltétele:
- Részvétel az összes képzési órán
- Műhelymunka feladat elkészítése
A képzés időpontja:
- 2024. 11. 2-9. között, Avilésben
- 2024. 09. 23-28., Budapesten
Regisztráció: