A kurzusról
A sajátélmény alapú képzés célja, hogy a résztvevők betekintést nyerjenek a legújabb trendeknek megfelelő oktatási robotok tanórai alkalmazásába.
A résztvevők megismerhetik a számítógép nélkül programozható robotokban rejlő készségfejlesztő és a tananyag differenciált, játékos elsajátítását elősegítő lehetőségeket.
A robotok különböző programozási lehetőségeinek köszönhetően 6-18 éves korig jól alkalmazhatóak.
A kurzus tartalma
Az egyszerű oktatási robotok napjainkban már az oktatási folyamatok szerves részévé váltak. Az óvódás kortól a középiskolásokig minden korosztály számára találhatunk számos olyan robotot, amelyek a tanítási órába, fejlesztő foglalkozásba vagy szabadidős tevékenységbe ágyazva játékosabbá teszik a tanítást, motiválják a gyerekeket, lehetővé teszik az informális oktatási módszerek alkalmazását. A robotok alkalmazása fejleszti a gyerekek 21. századi készségeit, így a rugalmas és az algoritmikus gondolkodást, az együttműködés készségét.
Bármilyen tantárgyhoz kapcsolódóan használhatunk vagy készíthetünk a használt robotra szabott feladatokat, így felhasználhatjuk a robotokat új tananyag elsajátításához, gyakorláshoz, differenciáláshoz, személyre szabott fejlesztéshez ugyanúgy, mint lazításhoz, energetizáláshoz.
Nehéz azonban a pedagógusoknak eligazodnia a rendkívül gazdag és szinte napról napra bővülő oktató robot kínálatban, különösen, ha most fognának bele ezek alkalmazásába.
A képzés segítséget nyújt az oktatórobotok közötti eligazodásban. A résztvevők találkozhatnak érintőképernyős, kötött pályán vagy szabadon mozgó, vonalkövető robotokkal is. Bemutatunk különböző elven programozható robotokat, mint például színekkel, gombokkal, utasításlapokkal, esetleg QR-vagy vonalkódokkal. Példát mutatunk a robotok és a mesterséges intelligencia játékos együttműködésére, mobil applikációból történő vezérlésre és blokkos vagy szöveges programozásra is.
A felsorolt sok féle programozási mód lehetőséget nyújt a gyerekek életkorának és programozási ismereteinek megfelelő eszközök kiválasztására és változatos alkalmazására. A gyakorlott trénerek vezetésével a résztvevők saját tanítási gyakorlatukban jól alkalmazható robotokkal dolgozhatnak és iránymutatásuk alapján felkészülnek ezek napi alkalmazására.
Tanulási célok
A képzés célja a résztvevők felkészítése a számítógép nélkül programozható robotok alkalmazására, amelyek segítségével hatékonyan illeszthetik be napi tanítási gyakorlatukba a tapasztalati tanulást, fejleszthetik a gyermekek kulcskompetenciáit, algoritmikus gondolkodását, 21. századi készségeit. Elsajátítják a megismert oktatási robotok több célú alkalmazási lehetőségeit: bemelegítő, lazító, energetizáló feladatok, új tananyag elsajátítása vagy a tanultak begyakorlása, stb.
A képzés résztvevői
- Megismerkednek legalább 5 különböző oktatási robottal és azok többszintű programozási lehetőségeivel
- Megismerik az algoritmikus gondolkodás, térérzékelés, csapatmunka, érvelés és érdekérvényesítés differenciált fejlesztésének lehetőségeit
- Megismerkednek a robotok különböző offline programozásával
- Megismerkednek a robotok applikáció alapú, blokkos vagy szöveges programozásával (tanított gyerekek életkorának és képességeinek megfelelően)
- Részletesen megismerik az egyes robotokhoz elérhető tanulói feladatlapok és a tanári útmutatók használatát
- Elsajátítják a megismert robotokhoz tananyag készítés lehetőségeit
- Tapasztalatot szereznek az oktatási robotok iskolai alkalmazását illetően
- Megismerik az oktatási robotok alkalmazásának nemzetközi tapasztalatait, a legújabb trendeket
- Bekapcsolódnak az oktatási robotokat alkalmazók nemzetközi közösségébe, a tapasztalat- és tudás megosztás céljából
Módszertan és értékelés
Sajátélmény alapú képzés, amelyet az Abacusan Stúdió szakemberei – a bemutatott oktató robotokat évek óta használó, azokra feladatgyűjteményeket készítő és képzéseken oktató gyakorlott trénerek – tartanak.
A módszert bármely szakos, 5-18 éves korú gyerekekkel foglalkozó pedagógus, fejlesztőpedagógus, napközis vagy szabadidős programokat vezető, akár könyvtáros vagy múzeumpedagógus is – alkalmazni tudja.
Nem előfeltétele a képzésnek robotika vagy programozás előismeret. A képzés a robotok kidolgozott feladatlapjait felhasználva építi fel a résztvevők tudását gyakorlati feladatok és interaktív előadások sorozatán keresztül.
A robotok programozása számítógép nélkül, vagy ikonos/blokkos programozási környezetben történik, amely a kezdőknek is sikerélményt, könnyű, gyors tanulást tesz lehetővé.
Tematika:
1.nap
- Ismerkedés, csapatépítés
- Oktatási robotok helye, szerepe a tanítási folyamatban
- Offline programozható robotok fajtái
- Képernyő nélküli robot kódoló készletek megismerése
- nap
- Színekkel programozható robotok megismerése
- Gyakorlati tapasztalatszerzés a feladatlapok használatáról
- A megismert robotok további programozási lehetőségei – applikációk használata
- A differenciálás, egyénre szabott fejlesztés és tehetséggondozás lehetőségei
- nap
- A legújabb, képernyő nélküli kódolást támogató robotok megismerése
- Mesterséges intelligenciát használó robotok megismerése
- Algoritmikus gondolkodás, kreativitás és szociális kompetenciák fejlesztésének lehetőségei
- nap
- Oktatási robotokat alkalmazó iskolai foglalkozás megtekintése
- A látottak elemzése, megvitatása
- nap
- A megismert robotok további programozási lehetőségei – blokk- vagy szöveges programozási lehetőségek megismerése
- Feladatok egymásra épülésének és kompatibilitásának lehetőségei
- 6. nap
- Foglalkozások javasolt óraszerkezetének ismertetése
- Műhelymunka: Saját feladatok tervezése
- Az oktató robotok nemzetközi alkalmazásának tapasztalatai
- Az oktató robotok alkalmazásának lehetőségei a résztvevők pedagógiai gyakorlatában
- Értékelés, zárás, tanúsítványok átvétele
Nyelv
magyar
Célcsoportba tartozó gyermekek ISCED besorolása
ISCED1
ISCED2
ISCED3
Kiknek ajánljuk
- Tanítóknak, tanároknak
- Fejlesztő pedagógusoknak
- Informatika munkaközösség vezetőknek
- Könyvtárosoknak
- Szaktanácsadóknak
- Tehetségfejlesztőknek
- Iskolavezetőknek
- Munkaközösség vezetőknek
- Tanárképzőknek
Kapcsolódó tantárgyak
- Digitális kultúra
- Bármilyen közismereti tantárgy
Előzetes ismeretek
- Alapvető digitális eszközhasználati ismeretek
- A képzés nem igényel előzetes programozási vagy robotika ismereteket
A csomag tartalma
- Tanfolyami képzés (6 nap, 5 óra/nap)
- Eszközök és felszerelések (robotok, laptopok)
- Nyomtatott tanfolyami tananyag, letölthető tananyagok a tanultak alkalmazásához
- Iskolalátogatás (szervezés, utaztatás)
- Kávészünetek (kávé. tea, aprósütemény)
- Részvételi igazolás, Europass, dokumentálás
- Egy alkalommal városnézés / kulturális program (időjárástól függően, 3 óra hosszú program)
Tanulással törtött idő
6 nap (30 óra)
A képzés költsége
570 €
Értékelés, tanúsítvány kiadásának feltétele:
- Részvétel az összes képzési órán
- Műhelymunka feladat elkészítése
A képzés időpontja:
- 2024. 11. 2-9. között, Avilésben
- 2024. 10. 07-12., Budapesten
Regisztráció: