Az Abacusan Stúdió meghirdeti a 2024/2025. tanévi ArTeC Globe Championship robotikaversenyét
A versenyt 4 kategóriában hirdetjük meg 2-4 fős csapatok számára:
- 3-4. osztályosok
- 5-6. osztályosok
- 7-9. osztályosok
- 10-12. osztályosok
Jelentkezési határidő:
2024. december 15.
Időpont és helyszín
A verseny: 2025. március 10-14. között lesz
Helyszín: 1094 Budapest, Páva utca 8.
Díjazás
Kategóriánként az első 3 csapat ArTeC robotika eszközcsomagban részesül, valamit a csapattagok kedvezményes táborozási lehetőséget kapnak az Abacusan Stúdió 2025. nyári tehetséggondozó táborába.
A csapatok felkészítő tanárai kedvezményesen vehetnek részt az Abacusan Stúdió 2025. nyári IV. Pedagógus Alkotótáborban vagy 1 alkalommal az Abacusan Stúdió 2025. évben megrendezett továbbképzéseinek egyikén.
JUTALMAK
A csapatoknak:
- az 1. helyezett csapat: 50.000 Ft értékű ArteC alkatrész csomag + a csapattagoknak 25% kedvezmény a tábori díjból
- a 2. helyezett csapat: 25.000 Ft értékű ArteC alkatrész csomag + a csapattagoknak 20% kedvezmény a tábori díjból
- a 3. helyezett csapat: 25.000 Ft értékű ArteC alkatrész csomag + a csapattagoknak 15% kedvezmény a tábori díjból
A felkészítő tanároknak:
- az 1. helyezett csapat felkészítőjének: 25% kedvezmény az Abacusan Stúdió 2025. nyári IV. Pedagógus Alkotótáborba vagy egy alkalommal az Abacusan Stúdió 2025. évi 1 vagy 2 napos továbbképzéseinek egyikére
- a 2. helyezett csapat felkészítőjének: 20% kedvezmény az Abacusan Stúdió 2025. nyári IV. Pedagógus Alkotótáborba vagy egy alkalommal az Abacusan Stúdió 2025. évi 1 vagy 2 napos továbbképzéseinek egyikére
- a 3. helyezett csapat felkészítőjének: 15% kedvezmény az Abacusan Stúdió 2025. nyári IV. Pedagógus Alkotótáborba vagy egy alkalommal az Abacusan Stúdió 2025. évi 1 vagy 2 napos továbbképzéseinek egyikére
Minden további csapat felkészítője: 10% kedvezmény az Abacusan Stúdió 2025. nyári IV. Pedagógus Alkotótáborba vagy egy alkalommal az Abacusan Stúdió 2025. évi 1 vagy 2 napos továbbképzéseinek egyikére
használható alkatrészek a versenyen
Használható alapok:
A versenyen kizárólag a szervezők által rendelkezésre bocsájtott eszközöket, alkatrészeket használhatják föl a résztvevők.
A feladat sikeres megoldásához a szervezők csapatonként az alábbiakat biztosítják:
- 1 db laptop vagy asztali számítógép, amelyre telepítésre került a Studuino1, a Studuino2, Studuino3, Studuino:bit, program, valamint elérhető a https://makecode.microbit.org/# weboldal.
- ArTeC Robotist 1.0, ArTeC Robotist 2.0 vagy ArTeC Robotist micro:bit robotikai és ArTeC Blocks építő elemek
- A verseny során 3 alkalommal tartunk bónusz alkatrészekért tudásvásárt. Ezen a tudásvásáron
logikai, algoritmikus, műszaki gondolkodáshoz ill. programozáshoz kapcsolódó mini feladatok
megoldásával szerezhetnek az egységcsomagon felül további alkatrészeket a csapatok. - A kísérő/felkészítő tanárokat is játékba hívjuk: egy-egy mini feladat megoldásával ők is szerezhetnek alkatrészeket csapataik számára.
A verseny menete
A verseny munkaideje (a robotok építése, programozása) alatt a felkészítő pedagógusok nem segíthetik a csapatok munkáját – számukra workshopot tartunk, amelyen megismerkedhetnek az Abacusan Stúdió új eszközeivel, módszertani fejlesztéseivel. A futamok alatt a kísérők szurkolhatnak a versenyzőknek.
A csapatok az életkoruknak megfelelő versenyfeladatot a helyszínen kapják meg. A feladat értelmezésében és a pálya egyes részeinek azonosításában a szervezők és önkéntesek nyújtanak segítséget a csapatoknak.
A csapatok a helyszínen megkapott feladat megoldására alkalmas robotot építenek és programoznak úgy, hogy az a feladat megoldásra és a pályán elhelyezett, előre elkészített robotokkal való együttműködésre alkalmas legyen. A robotok építésére és programozására rendelkezésre álló idő alatt a csapatok folyamatosan tesztelhetik robotjaikat a tesztpályán. A robotok az egyes részfeladatokat különböző módokon oldhatják meg a versenyzők tudásának, gyakorlottságának függvényében. A különböző megoldások nehézsége közötti különbséget a pontozás során súlyozással juttatják érvényre a versenybírók.
A verseny során 3 alkalommal tartunk bonusz alkatrészekért tudásvásárt. Ezen a tudásvásáron logikai, algoritmikus, műszaki gondolkodáshoz ill. programozáshoz kapcsolódó mini feladatok megoldásával szerezhetnek az egységcsomagon felül további alkatrészeket a csapatok.
A verseny időtartama
4 óra munkaidő + 20 perc ebéd + 1,5 óra verseny + 1 óra értékelés, eredményhirdetés
Értékelés
Az értékelés során rögzített pontozási táblázatban értékelik a bírók a robotok működését, megjelenését. A versenyző csapatok a feladatokkal együtt megismerik a pontozási táblázatot is.
Felkészülés
A felkészüléshez a szervezők előkészítő feladatokat bocsátanak a versenyző csapatok rendelkezésére. Ezek a feladatok olyan robotok megépítését, programozását igénylik, amelyek a verseny feladatainak megoldását segítik elő.
Ipari park
A verseny kerettörténete: Robotok a fenntartható fejlődés szolgálatában
Napjainkban sok szó esik a fenntartható fejlődésről. Mit is jelent ez a gyakorlatban? Hogyan használjuk úgy a bolygónk erőforrásait, hogy közben vigyázunk rá, és megőrizzük a természetet a jövő generációi számára.
A fenntarthatóság az iparban azt jelenti, hogy a gyárak és cégek úgy alkalmaznak új és még újabb technológiákat, úgy termelnek, hogy közben vigyáznak a környezetre, és nem pazarolják el az erőforrásokat. Ezért például újrahasznosítják a hulladékot, energiatakarékos gépeket használnak, optimalizálják a a nyersanyagok és késztermékek mozgatását, és olyan anyagokat választanak, amelyek nem ártanak a Földnek.
Ezúttal az ArTeC Globe Championship versenyen az egyes kategóriák csapatai is bekapcsolódnak a fenntartható fejlődést elősegítő feladatok megoldásába! A csapatok által épített robotoknak egy ipari park működését kell elősegíteniük környezetkímélő logisztikai megoldásokkal, a hulladékgazdálkodást, környezetvédelmet és balesetvédelmet elősegítő robotokkal.
A megépített robotoknak a rájuk bízott feladatokat kell végrehajtaniuk, és együtt kell működniük a pálya részét képező, már beprogramozott robotokkal.
A versenyző csapatok dönthetik el, hogy a robot automatikusan vagy a versenyzők beavatkozásával hajtja végre az egyes részfeladatokat. A robotikai megoldás nehézségét és összetettségét a pontozás során értékeli a versenybizottság.
Várható feladattípusok az egyes kategóriákban
3-4. osztályosok
Használható alkatrészek: Studuino tégla, DC-motor, LED, Buzzer, Touch sensor, IR Photoreflector, Light sensor, Sound sensor
Várható feladattípusok:
- Adott pályán kell végighaladnia automatikusan vagy a versenyzők által irányítva
- Irányváltoztatásait, egyes tevékenységeit fény- és hangjelekkel kell jeleznie
- Érzékelnie kell, ha a felszínen valami érdekeset talál
- Kisebb akadályokat adott helyre kell eltolnia
5-6. és 7-9. osztályosok
Használható alkatrészek: Studuino tégla, DC-motor, servo motor, LED, Buzzer, Touch sensor, IR Photoreflector, Light sensor, Sound sensor, Accelerometer
Várható feladattípusok:
- Targonca vagy más, kisebb tárgyak elmozgatására alkalmas gép építése
- Billenőplatós jármű építés
- Másik robot nyomógombjának lenyomására alkalmas szerkezet építése
- Nyomkövető robot megépítése
- Nyomkövetés megszakítása érzékelő hatására
- Várakozás érzékelő állapotváltozására
- Irányváltoztatásait, egyes tevékenységeit fény- és hangjelekkel kell jeleznie
- Érzékelnie kell, ha rakományát ráteszik vagy leveszik róla
- Kisebb akadályokat adott helyre kell eltolnia
- Jelek megszámlálása
Középiskolások
Használható alkatrészek: Studuino tégla, DC-motor, LED, Buzzer, Touch sensor, IR Photoreflector, Light sensor, Sound sensor, Accelerometer
Várható feladattípusok:
- Nyomkövető robot építése
- Nyomkövetés megszakítása érzékelő hatására
- Érzékelő által mért, 2-nél több érték elkülönítése (3 vagy több intervallum)
- Várakozás érzékelő állapotváltozására
- Irányváltoztatásait, egyes tevékenységeit fény- és hangjelekkel kell jeleznie
- Érzékelnie kell, ha rakományát ráteszik vagy leveszik róla
Lift, targonca emelővilla vagy zsilip-plató megépítése, tehát olyan szerkezet, ami egy
másik robot alatti talajszintet meg tudja emelni - Kisebb akadályokat adott helyre kell eltolnia
- Dőlés érzékelés
- Jelzések megszámolása
JELENTKEZÉS
Nevezési díj: 10.000 Forint
Eszközcsomag bérlése a felkészüléshez: 10.000 Forint + postaköltség
A jelentkezés a nevezési díj beérkezésével számít véglegesnek!
A befizetést utalással tehetik meg:
Kedvezményezett: Giving Hungary Alapítvány
Közlemény: iskola neve, csapat neve
Számlaszám: 1620022310023617
Számlavezető bank: Magnet Bank