A kurzusról
A sajátélmény alapú képzés célja a RIDE (Robotics for the Inclusive Development of Atypical and Typical Children) módszerben az olvasás megszerettetését szolgáló lehetőségek megismertetése, és a tanárok felkészítése a módszer alkalmazására.
Az Európa-szerte alkalmazott RIDE módszer ötvözi a digitális történetmesélést, az oktatási robotok használatát és a szövegértés, nyelvi kompetenciák fejlesztését.

A kurzus tartalma
Az Abacusan Stúdió szakemberei 2016 óta folyamatosan fejlesztik a robotikával támogatott szövegértés fejlesztés módszertanát. Különböző pedagógiai és könyvtárpedagógiai projektek sikerét követően kezdeményezésükre és koordinálásukban, az Erasmus+ program támogatásával dolgozták ki 6 ország szakemberei a RIDE módszert.
A módszer a projekt módszerre, a robotikára és a digitális történetmesélésre épít: a gyerekek irodalmi művek részleteit dolgozzák föl. A szöveg szereplőit robot figurák építésével és programozásával keltik életre, a jelenetek így egy „digitális bábszínház” formájában elevenednek meg.
A RIDE módszer olyan pedagógiai környezetet teremt, amely összekapcsolja a Guttenberg- és a Neumann galaxist, amelyben a gyerekek motiváltak mind a szöveg gondos és értő elolvasására, mind a robotikában rejlő digitális megoldások alkalmazására.
A kidolgozott eszközcsomag feladatlapokkal, ötletekkel, részletes, moduláris tanári útmutatókkal segíti a módszer alkalmazását – ez nagyfokú önállóságot biztosít a pedagógusnak és a gyerekeknek is. A gyerekek esetében az önszabályozott tanulást és a csoportmunkát támogatja, a pedagógusoknak nagy mozgásteret ad a differenciált feladatválasztásban. A gyerekek kreativitására építő módszertan támogatja az eszközcsomagban szereplő szövegeken túl más irodalmi művek hasonló módszerrel történő feldolgozását, amely így az olvasás megszerettetésének eszköze lehet. A feladatok a szövegértésen túl a nyelvi tudatosság és a nyelvi kommunikáció fejlesztését is elősegítik.
Az 5 órásra tervezett modulok alkalmazhatók önálló projektekként, de beépíthetők irodalom vagy idegen nyelv órák tananyagába, könyvtárpedagógiai foglalkozásokba is.
A képzésen elsajátítandó RIDE pedagógiai eszközcsomag és módszertan jelenleg 23 irodalmi mű feldolgozását tartalmazza és 10 nyelven érhető el (angol, magyar, spanyol, francia, német, olasz, román, szlovák, ukrán, török), a gyerekek kompetenciáinak fejlődését 3 egyetem szakemberei erősítették meg méréseikkel.
Tanulási célok
A képzés célja a résztvevők felkészítése a RIDE módszertan alkalmazására napi tanítási gyakorlatukban, amely kiválóan alkalmas arra, hogy mind az anyanyelvi mind idegen nyelvi foglalkozások során könnyebbé és vonzóbbá tegye az irodalmi művek elolvasását és egyéni vagy csoportos feldolgozását.
A képzés résztvevői
- Megismerkednek a RIDE módszerrel, és annak szövegértést és nyelvi kompetenciákat fejlesztő lehetőségeivel
- Megismerkednek az ArTeC robotok építésével és programozásával
- Részletesen megismerik a RIDE módszertant, a tanulói feladatlapok és a tanári útmutatók használatát
- Megismerik vagy elmélyítik ismereteiket a projekt alapú valamint az inklúzív oktatásban rejlő lehetőségeket, kiemelten a soft skillek fejlesztését illetően
- Elsajátítják a RIDE módszerre épülő, saját tananyag készítés lehetőségeit
- Tapasztalatot szereznek a RIDE modulok megvalósítását és iskolai alkalmazását illetően
- Megismerik a RIDE módszer alkalmazásának nemzetközi tapasztalatait
- Bekapcsolódnak a RIDE módszert alkalmazók nemzetközi közösségébe, a tapasztalat- és tudás megosztás céljából
Módszertan és értékelés
Sajátélmény alapú képzés, amelyet az Abacusan Stúdió szakemberei – a módszer kidolgozói, gyakorlott trénerek – tartanak.
A módszert bármely szakos pedagógus – tanító, nyelv-, magyar-, történelem-, könyvtár- vagy múzeumpedagógus – alkalmazni tudja.
Nem előfeltétele a képzésnek robotika vagy programozás előismeret. A képzés a robotprogramozás alapjaitól a RIDE módszer alkalmazásáig építi fel a résztvevők tudását gyakorlati feladatok és interaktív előadások sorozatán keresztül.
A robotok programozása Scratch alapú programozási környezetben történik. A garfikus programozási felület a kezdőknek is sikerélményt, könnyű, gyors tanulást tesz lehetővé.
Tematika:
1.nap
- Ismerkedés, csapatépítés
- Az Early Years program céljának és szerkezeti felépítésének megismerése
- ArTeC-AIA építőelemek megismerése, kipróbálása
- Logikai kihívások típusai
- Minta feladatok megoldása
- A differenciálás, egyénre szabott fejlesztés és tehetséggondozás lehetőségei
- nap
- STEM ismeretek gyarapítása az Izgalmas robotok témakör segítségével
- Példarobotok megépítése – gyakorlati tapasztalatszerzés a feladatlapok használatáról, az építésről
- Robotváltozatok és kísérletek a feladatlapok alapján
- Tanári útmutatók megismerése
- nap
- Egyszerű programozható robotok építése (rendőrlámpa, autó, stb)
- Az ikonos programozási környezet megismerése
- Mozgások, fények, hangok, érzékelők egyszerű programozása
- Feladatok egymásra épülésének lehetőségei
- Algoritmikus gondolkodás, kreativitás és szociális kompetenciák fejlesztésének lehetőségei
- nap
- RIDE módszertanú foglalkozás megtekintése
- A látottak elemzése, megvitatása
- nap
- Foglalkozások javasolt óraszerkezetének ismertetése
- Műhelymunka: Saját komplex foglalkozás tervezése
- Az ArTeC Early Years program nemzetközi alkalmazásának tapasztalatai
- Az ArTeC Early Years program alkalmazásának lehetőségei a résztvevők pedagógiai gyakorlatában
- Értékelés, zárás, tanúsítványok átvétele
Nyelv
magyar
Célcsoportba tartozó gyermekek ISCED besorolása
ISCED1
ISCED2
Kiknek ajánljuk
- Tanítóknak, tanároknak
- Könyvtárosoknak
- Fejlesztő pedagógusoknak
- Informatika munkaközösség vezetőknek
- Szaktanácsadóknak
- Tehetségfejlesztőknek
- Iskolavezetőknek
- Munkaközösség vezetőknek
- Tanárképzőknek
Kapcsolódó tantárgyak
- Irodalom
- Olvasás
- Nyelvek
- Történelem
Előzetes ismeretek
- Alapvető digitális eszközhasználati ismeretek
- A képzés nem igényel előzetes programozási vagy robotika ismereteket
A csomag tartalma
- Tanfolyami képzés (5 nap, 25 óra/nap)
- Eszközök és felszerelések (robotok, laptopok)
- Nyomtatott tanfolyami tananyag, letölthető tananyagok a tanultak alkalmazásához
- Iskolalátogatás (szervezés, utaztatás)
- Kávészünetek (kávé. tea, aprósütemény)
- Részvételi igazolás, Europass, dokumentálás
- Egy alkalommal városnézés / kulturális program (időjárástól függően, 3 óra hosszú program)
- A szállásfoglalásban, az étkezések megszervezésében és a helyi programok tervezésében szívesen segítünk, külön térítés ellenében
Tanulással törtött idő
6 nap (30 óra)
A képzés költsége
570 €
Értékelés, tanúsítvány kiadásának feltétele:
- Részvétel az összes képzési órán
- Műhelymunka feladat elkészítése
A képzés időpontja:
- 2025. 03. 17-22., Budapest
- 2025. 04. 07-12., Budapest
- 2025. 05. 13-18., Metz
- 2025. 05. 26-31., Budapest
- 2025. 07. 28-08. 02., Avilés
- 2025. 10. 06-11., Metz
- 2025. 10. 27-31., Budapest
- 2025. 11. 24-29., Avilés
Regisztráció: